Banner

 

 

Voordelen digitale nieuwsbrief

 

Heeft een nieuwsbrief nog zin?

Om contact te houden met je klanten en relaties is een digitale nieuwsbrief een ideaal middel. Je stuurt via het internet, via e-mail een bericht aan een groep mensen, die zich ingeschreven hebben op je nieuwsbrief. Maar heeft het tegenwoordig nog wel zin? In dit artikel belicht ik waarom nieuwsbrieven juist een krachtig communicatiemiddel kunnen zijn. 

 

Het ontwerp

De lay-out van het bericht kun je eenvoudig in de huisstijl van je bedrijf maken om de aandacht te trekken naar je onderneming, je product of website. Een mooi ontwerp nodigt uit om de inhoud van de nieuwsbrief te lezen. Vul het aan met een mooie afbeelding, om het ontwerp compleet te maken.

 

De inhoud

In de inhoud van het bericht kun je waardevolle informatie zetten over je vak of het laatste nieuws van je bedrijf. Het moet vooral interesse blijven wekken bij je abonnees. Zorg dat het geen reclamefolder wordt, maak er geen (te) commercieel verhaal van, want dan belandt je bericht hoogstwaarschijnlijk regelrecht in de prullenmand. Vergeet niet jouw dienst of product te noemen, want in elke nieuwsbrief moet wel duidelijk zijn wat jij doet. Je maakt tenslotte een nieuwsbrief om jouw bedrijf of product te promoten, maar doe het op een weloverwogen manier. Dus geef veel interessante informatie met een klein beetje reclame, dat wordt door de meeste abonnees wel geaccepteerd.

 

Voordelen van een nieuwsbrief

  • Met een lage kostprijs bereik je met een druk op de knop een grote groep mensen. Op een snelle en gemakkelijke manier kun je op de marktvraag reageren.
  • Het is een ideaal middel om regelmatig contact te houden met je klanten.
  • Jouw waardevolle informatie kan nieuwe klanten opleveren.
  • Je bent zichtbaar, klanten zien je naam weer een keer.
  • Het verstevigt de relatie tussen je bedrijf en de klant, waardoor deze langer klant blijft en zo ook de kans om  je omzet te verhogen.
  • Link naar je website: meer verkeer naar je website resulteert in een hogere pageRank, waardoor je weer hoger scoort in Google.
  • Een analyse van de resultaten geeft je veel informatie om de marketingstrategie bij te sturen.

 

nieuws

 

Social media als marketing

Veel bedrijven zijn tegenwoordig op social media te vinden. Het levert interesse in je product op en bezoekers komen vanaf Facebook of Twitter weer een kijkje nemen op je website. Maar een tweet wordt vaak vluchtig bekeken en je bedrijfspagina op Facebook is niet altijd zichtbaar op de tijdlijn van je volger. Waarom een nieuwsbrief dan toch interessant is in vergelijking met social media: een nieuwsbrief wordt naar een persoonlijk e-mailadres gestuurd, welke dagelijks gelezen wordt door de eigenaar. Tevens hebben de meeste mensen tegenwoordig een smartphone waardoor de e-mails vaak direct gelezen worden.

 

In- en uitschrijven voor een nieuwsbrief

Je mag een nieuwsbrief niet zomaar naar een willekeurig e-mailadres sturen. Het ongewenst versturen van nieuwsbrieven (spammen) is in Nederland strafbaar. De ACM houdt hier toezicht op. De ontvanger moet toestemming geven voor het ontvangen van jouw berichten. Dit kun je doen door op je website de bezoeker de gelegenheid te geven om een e-mailadres achter te laten, wanneer ze je nieuwsbrief willen ontvangen. De abonnees die zich inschrijven zijn meestal geïnteresseerden die op de hoogte willen blijven van jouw informatie. Is het niet (meer) interessant dan moeten ze de mogelijkheid hebben om zich op je nieuwsbrief uit te kunnen schrijven. Dit ben je wettelijk verplicht.

 

Nadeel

De kans bestaat dat je bericht in de spam-inbox komt van de ontvanger, of door de spamfilter zelfs geheel tegen gehouden wordt. Hierdoor bereik je hoogstwaarschijnlijk niet alle mensen die zich ingeschreven hebben. Maar het nadeel van het versturen van een digitale nieuwsbrief weegt niet op tegen de vele voordelen.

 

Conclusie

Het heeft zeker nog zin om een nieuwsbrief te sturen. Zorg voor een professionele uitstraling met een interessante inhoud en voorzie je klant op een prettige manier van jouw informatie. 

 

Ik nodig je van harte uit om je in te schrijven voor de e-Zine VooralleDAG

 

 

 


 

 

Wilt u op de hoogte blijven van de vele TIPS én 
de digitale informatie ontvangen van DAG ? 
laat uw e-mailadres achter 
en 
ontvang de eerstvolgende e-Zine VooralleDAG