Banner

 

 

Uitbesteden of zelf doen?

 

De beslissende vraag bij vormgeving van ondersteunende middelen voor zelfstandige ondernemers en professionals.

Veel startende ondernemers maken bij de opstartfase van hun bedrijf gebruik van zelfgemaakte middelen als visitekaartjes, briefpapier en folders. Ook op het gebied van websites en weblogs bestaat er veel huisvlijt. Na verloop van tijd blijkt dit niet altijd in je voordeel te werken en zich soms zelfs tegen je te keren. Zakelijk communiceren via huisstijlmiddelen is namelijk geen kwestie van wat jij mooi vindt, maar vooral een zaak van of je hiermee bij klanten de juiste snaar weet te raken.

In de beginfase wordt een beetje amateurisme je heus wel vergeven, maar na verloop van tijd kunnen verkeerde keuzes je behoorlijk gaan opbreken. Zeker als die keuzes je budget zienderogen doen slinken. Slecht ontworpen drukwerk kost ook geld. Een website die niet voor je werkt ook. Als het om vormgeving gaat is de belangrijkste vraag: doe je het zelf of kies je voor vakwerk?

designer

De Koreaanse designer Ji Lee weet op een ogenschijnlijk simpele manier woorden te transformeren, opdat ze ook de betekenis erachter visualiseren.

  

Ondersteunende middelen? Wie en Wat? Waarom? Waar? Hoe?

Wie en Wat?
We beginnen met Wat? Het belangrijkste middel is zonder meer een eigen huisstijl. Ze vormt de basis voor al je gedrukte- en digitale marketingmiddelen. De spil van een huisstijl is het logo. Dat kan zowel een beeldmerk als een woordmerk zijn. Om Wat? te kunnen bepalen moet je eerst stilstaan bij Wie? "Wie" ben jij en "Wie" is je doelgroep?

Waarom?
Hier zijn meerdere antwoorden mogelijk:

  • ze helpen je bij het aanboren van nieuwe markten en klanten.
  • bevestigen en versterken jouw talenten, kracht en kwaliteiten.
  • ze zijn op maat gemaakt om jouw doelen te realiseren.
  • zorgen voor betere zichtbaarheid en uniforme uitstraling.
  • maken onderscheid ten opzichte van de concurrentie.
  • vergroten de herkenbaarheid van je onderneming.
  • zorgen voor professionalisering en een positief zelfbeeld.
  • versterken je profilering en positionering. 
  • geven rendement en winst op je investering.

Waar? 
Afhankelijk van je doelgroep(en) is het belangrijk te bepalen waar je welke middelen gaat inzetten. Voor persoonlijke contactmomenten zet je veelal gedrukte middelen in. Op internet kun je met een breed scala aan platforms communiceren. Door alleen daar te communiceren waar het werkelijk doelmatig is win je aan effectiviteit.

Hoe? 
De wijze waarop je middelen inzet is een kwestie van stijl. Zo zullen de middelen en de bestanddelen daarvan, zoals beeld- en/of woordmerken, layout, kleur en typografie (letters), teksten, illustraties, foto’s en andere elementen, dezelfde boodschap uitdragen. Daarmee maak je jouw visie, gedachtegoed, persoonlijke kracht en kwaliteiten op eenduidige wijze zichtbaar en voelbaar in ieder middel.

 

 

 


 

 

Wilt u op de hoogte blijven van de vele TIPS én 
de digitale informatie ontvangen van DAG ? 
laat uw e-mailadres achter 
en 
ontvang de eerstvolgende e-Zine VooralleDAG