Banner

 

 

Responsive Webdesign | Mobielvriendelijk

 

Responsive webdesign, afgekort RWD

Tegenwoordig bekijken en gebruiken we internet op verschillende apparaten, o.a. op  desktop computerschermen, tablets en mobiele telefoons. Een responsive website schaalt mee met de afmetingen van het scherm, met behoud van de leesbaarheid van de tekst.

rwd

Betere gebruikerservaring

Hoewel je een statische website op je mobiel apparaat meestal wel kunt uitvergroten, geven we toch de voorkeur aan een “leesbare” website. Een responsive website geeft een betere en optimale gebruikerservaring van de inhoud van je site.

In het  “Onderzoek Trends in internetgebruik - 2014” van SIDN is duidelijk dat we steeds meer informatie via onze mobiele telefoon opzoeken. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone met internetabonnement, waardoor het internetgebruik op mobiel flink gestegen is. Een betere gebruikerservaring resulteert in het langer actief zijn op je website, wat uiteindelijk leidt tot betere verkoopresultaten.

 

Google

RWD is goed voor de zoekmachine-optimalisatie, SEO, zodat je hoger komt in de zoekresultaten van o.a. Google. Het is voor Google efficiënter om één site te indexeren met één website-adres. Google beloont  een responsive website ten opzichte van een desktop website én een mobiele website (met 2 verschillende adressen).

Het belangrijkste punt waarom Google van RWD houdt is de betere gebruikerservaring. Niets is zo belangrijk voor Google dan een bezoeker die van haar zoekmachine gebruik maakt, door te sturen naar een zo kwalitatief mogelijke website.

DAG mobiel

Sinds eind 2014 geeft Google in de zoekresultaten een label voor mobiel vriendelijke websites, om het de mobiele bezoeker gemakkelijker te maken.  Om te testen of je website voldoet kan je de Mobile-Friendly Test uitvoeren. 

 

Conclusie

Responsive webdesign heeft de toekomst. Door een betere gebruikerservaring zal de bezoeker langer op je site blijven, met de kans op een hogere omzet.

Nu ook Google in deze RDW-trend meegaat, is het zaak om je website eens serieus onder de loep te nemen. Heb je veel mobiele bezoekers maar die klikken snel weer weg (dit is te meten via Google Analytics), dan zijn dit verloren kansen voor de verkoop van je product of het presenteren van je diensten.

Ga in gesprek met je websitebouwer en informeer naar de mogelijkheden om je site mobielvriendelijk te maken. 

 

Lees ook mijn artikel Seo en Google, waar ik meer uitleg over zoekmachine-optimalisatie.

 

 

 


 

 

Wilt u op de hoogte blijven van de vele TIPS én 
de digitale informatie ontvangen van DAG ? 
laat uw e-mailadres achter 
en 
ontvang de eerstvolgende e-Zine VooralleDAG